wz

Tradiční, lidová, babská a léčitelská doporučení při špatném spánku

V této ukázce najdete řadu doporučení, která se tradují pro léčbu nespavosti v lidovém léčitelství a používají v alternativní medicíně. Vesměs nejde o přístupy, jejichž účinnost by byla vědecky potvrzena, nicméně byla ověřována tradicí.

Podmínky ke spánku

Nejlepší je, když okna ložnice směřují na východ a ložnice je suchá. Během dne je třeba pokoj déle vyvětrat, nechat do místnosti svítit slunce, aby se vyčistila od výparů noci, bacilů. Nedoporučuje se mít v ložnici květy, skladovat staré oblečení, špinavé prádlo, boty, protože znečišťují ovzduší. Do ložnice by také neměla mít přístup žádná domácí zvířata a vůbec by se neměla s nimi sdílet postel.

Lůžko by mělo být vyrobeno z přírodního dřeva a má mít určitou vzdálenost od stěn, aby byla zachována správná cirkulace vzduchu. Postel by měla být výlučně z přírodních materiálů. V současnosti módní vlněné přikrývky tuto podmínku dobře splňují. Postele v ložnici by neměly být vedle sebe, ani kolmo na sebe. Správná poloha postele i správná poloha těla během noci byla určována již od starověku. Za nejlepší je považována taková, kdy hlava směřuje k severu a nohy k jihu. Podle léčitelů proto, že podél osy sever–jih se šíří zeměkoulí magnetické silové pole. Na nás tento magnetismus má údajně pozitivní vliv, když jsme situováni rovnoběžně s průběhem těchto siločar.

Prádlo, ve kterém spíme, by se mělo používat jen na spaní a mělo by být ušité z přírodních látek – bavlna, len, hedvábí. Noční úbor je vhodné často prát a sušit na slunci. To aby „nasál“ sluneční energii. Mimo spaní by neměl být zastlán, ale měl by být zavěšený, aby mohl vyvětrat.

Ulehnout ke spánku bychom měli ideálně 2–3 hodiny před půlnocí, kdy je spánek nejzdravější. Pokud jde o délku spánku, názory jsou různé, ale zdá se, že i lidové léčitelství uznává fakt, že máme různé potřeby. Jsou lidé, kterým stačí několik hodin a cítí se skvěle, jiní lidé jsou jako lvi, kteří potřebují 16 hodin. Jsou mezi námi „skřivánci“, kteří vstávají čile za úsvitu a „sovy“ (často mívají velmi nízký tlak), které nemají rádi brzké vstávání, a když tak musejí učinit, činí jim to nesnáze.

K psychohygieně dále léčitelství říká všeobecně známý fakt, že se nemáme před spánkem přejídat, protože plný žaludek je často zárukou nočních můr a ranní nadměrné únavy. Před spánkem je také nevyhnutelná koupel, která člověka „očistí v psychickém i doslovném smyslu“. Ideálně se do postele ukládáme osprchovaní, očištění a uvolnění od každodenních starostí. Osobám, které mají studená chodidla, pomáhá akupresurní masáž chodidel a umytí nohou v teplé vodě s trochou karlovarské nebo kuchyňské soli. Jsou pro ně také do postele vhodné ponožky.

Léčivé rostliny

Výborným prostředkem ke spaní je čaj z meduňky s trochou chmele. Za výborný homeopatický lék na nespavost je považována Avena sativa (výtažek z ovsa). Tyto tři rostliny mají mít údajně spolehlivý účinek. Jsou z nich připravovány kapky „Dolores bien“ („Na dobrou noc“). Někdy se k nim přidává ještě trochu valeriány.

Humulus lupuluschmel otáčivý: Pro lékařské účely mají význam jen formy samičí, pestíkové. Plodní šistice obsahují pryskyřici s hořčinami (humulon, lupulon) a silicí. Hořčiny a silice uklidňují nepříjemné stavy při nervové předrážděnosti a vyvolávají spánek. Používá se vnitřně v nálevu před spaním. Chmel se často kombinuje s kozlíkem lékařským.

Valeriana officinaliskozlík lékařský: Oddenek obsahuje silici, alkaloidy chatinin a valerin, estery různých kyselin, alkoholy a ketony. Je to uklidňující a mírně uspávací prostředek. Používá se vnitřně v nálevu při nespavosti a při stavech přepracování. Používá se také ve formě „baldriánových kapek“ (což je Tinktura valerianae) a přípravků z čerstvého kořene.

Melissa officinalismeduňka lékařská: listy obsahují silici s hlavní obsahovou složkou citralem, citronellalem a teraniolem, jednak třísloviny a kyseliny hydroxytriterpenové. Používá se vnitřně v nálevu. Je to uklidňující prostředek při bušení srdce, srdečních neurózách a nespavosti.

Hypericum perforatumtřezalka tečkovaná: Nať obsahuje hlavně silici, flavonový glykosid hyperosid, hypericiny, barviva a tříslovinu. Droga působí příznivě na látkovou výměnu a na vylučování žluče. Zmírňuje dráždění, zlepšuje krevní oběh a má účinek hojivý a protizánětlivý. Užívá se také vnitřně v nálevu při neklidném spánku a dráždivosti. Z koncentrátu se vyrábí přírodní kvalitní antidepresivum Jarsin.


Recept

Rp.

Rad. Valerianae (kořen valeriány)
Strob. Lupuli (šištice chmele)
Fol. (Herb.) menthae piperitae (list (nať) máty)
Fol. (Herb.) melissae list (nať) meduňky

M. f. species! (smíchat)

D. S. do 300 ml vroucí vody přidejte jednu lžičku směsi. Nechte vyluhovat 60 minut a proceďte. Užívejte dvakrát denně 150 ml výluhu. Při nespavosti je důležité, aby se večeřelo brzy a lehká jídla. Před spaním se doporučuje procházka na čerstvém vzduchu.


Ukázka z knihy Nespavost, kterou vydalo nakladatelství Portál.
Autoři: Praško, Espa-Červená, Závěšick. Rok vydání: 2004, rozsah: 104 stran, vazba brožovaná. ISBN: 80-7178-919-4.

zpět na Zdraví, výživa, ekologie a co s tím souvisí

 

Zpět k Mostu ?