wz

Nezdravá výživa - (úmyslně?) začarovaný kruh

Snad budu označován slovem demagog, když budu psát o začarovaném kruhu točícím se kolem osy: přejídání se nezdravými potravinami - výčitky svědomí - překotné hubnutí - přejídání ... atd ... dokolečka dokola. Je to ale ... no prostě "jak u blbejch na dvorečku", jak se říká. Průměrný jedinec sedí večer u televizoru a sleduje reklamy a publicistické pořady, kde ho úlisná slova přesvědčují, jak důležité je zhubnout. Po obrazovce se promenují kostmi chřestící modelky, jogurty mají nulový obsah tuku (tak proč se tomu říká ještě jogurt, ptám se...) a divák automaticky sahá do misky a křoupe a křoupe a chroustá ..... brambůrky, krekry, čipsy a vímjájaksejmenují všechny tyhle dobrůtky určené pro posezení u TV. To přece nemůže vadit, ne? Lupínky jsou málem průhledné (křup - křup, mlask ...) co by v nich kdo hledal za kalorie (o joulech nemluvě)... Jojo, ale on lupínek k lupínku ... a kalorická bomba, ba spíše puma je na světě.

Chipsy (brambůrky, krekry ...) prostě jsou ... hodně slané, hodně tučné a hodně kalorické. "Ale ne ...", namítnete. "Ale jo !" opáčí odborník. Tak jak to tedy je vlastně doopravdy? Pro jednoduchost předpokládejme, že u televizoru (blbobedny) chroustáte chipsy potažmo čipsy, česky po staru  brambůrky. Tvrzení zní: chipsy jsou tučné. Ale kdeže, namítnete, copak vypadají mastně? Analýzy však hovoří jasnou řečí čísel: smažené bramborové lupínky obsahují ve sto gramech v průměru zhruba 32 gramů tuku! Odborníci na zdravou výživu tvrdí, že člověk, který chce žít v rovnováze se svou tělesnou váhou, by měl za den spotřebovat asi tak 60 až 80 gramů tuku (pokud chcete zhubnout, tak samozřejmě méně - asi tak 40 g). A už se nám rýsuje úměra: desetidekový sáček chipsů = zhruba poloviční "přípustná" dávka tuku. A je to.

Přechází vás chuť křoupat? Ale to jsme teprve u tuků. Teď přejděme k těm energetickým jednotkám. Dospělý člověk by měl přijmout 8000 až 10 000 kilojoulů energie. Víte, kolik jí obsahuje sáček chipsů? Možná se podivíte - ale zhruba 2150 kJ. Ono těch 32 gramů tuku není tak málo ... Sníte čtyři sáčky - a máte energii na celý den. Nic jiného ale jíst nesmíte, jinak ztloustnete a nebudete se líbit TopModelkám ... 

Od energie, kterou není vidět, přejděme k něčemu, co si každý představit dovede velmi dobře - k soli. Také té obsahují televizní chroustadla nadbytek. Bývá jí tak jedno až tři hmotnostní procenta výrobku. No - a to není málo. V jednom sáčku tři gramy, a když se doporučuje za den přijmout  nanejvýš pět až šest gramů (děti tři (!!!) gramy) ... hmm, hmmm. Takže zhruba platí - jeden sáček čipsů = třetina až polovina denní dávky soli. Pak ale ještě jíme a v potravě přijímáme další sůl (uzeniny, sýry, pečivo ....). Ale proč se nadbytku soli vlastně tak bojíme? 

O soli se říká, že je to nenápadný zabiják. Její přílišná konzumace vede k vysokému krevnímu tlaku a ten zase k mrtvici a srdečním onemocněním; problémy s ledvinami a funkcí mozku nejsou také zanedbatelné. Sůl kuchyňská neboli sůl kamenná je chlorid sodný. Jedna molekula soli se skládá z kationtu sodíku a aniontu chlóru. A právě ten sodík zadržuje v těle vodu, tím zatěžuje krevní oběh, případně se podílí na vzniku otoků. Abychom byli objektivní - stejně tak vás (a vaši nervovou soustavu) ohrozí i nedostatek soli (viz odborná literatura - "Sůl nad zlato"), ale ten nám, jak to tak vypadá, nehrozí (minimum je asi tak 0,25 g soli za den). Podle průzkumů většina lidí běžně za den přijme zhruba dvojnásobek doporučeného množství. Tak, a teď se podržte - sůl je návyková. Znám spoustu lidí, kteří automaticky sahají po slánce aniž by pokrm vůbec ochutnali.  Čím více solíte, tím více budou vaše chuťové buňky otupělejší. Důsledek je nasnadě - solíte více a více, abyste svou oblíbenou chuť vůbec cítili. Alarmující údaj: v Česku se průměrná spotřeba soli na osobu blíží k patnácti gramům denně! Není proto divu, že vysokým krevním tlakem trpí tolik lidí. Děsivé je, že na vysoký tlak trpí čím dál tím více dětí - bolí vaše dítě často hlava, zamlžují se mu oči ... ? Pozor, problém s krevním tlakem, pokud vznikne, je na celý život!

Vyznavači hubenosti, zbystřete pozornost. Jakmile přestanete solit, zaznamenáte jistý úbytek na váze. Sůl totiž zadržuje tekutiny v těle a když jí v něme ubude, zhubnete tak o jedno až dvě kila. Není to moc ... ale když si před vážením dojdete ještě na WC, máte se čím na večírku (pardon, na "párty") čím chlubit. Ale vážně - kde přísun soli významně "utnout", a by to bylo opravdu znát? Tip zní: vyhněte se potravinám solí konzervovaným. Tedy uzeninám všeho druhu, konzervám, polotovarům... Spoustu soli obsahují také sýry, ale i potraviny, kde byste to skoro nečekali - třeba kukuřičné lupínky (0,93 g NaCl /100 g). Místo soli používejte pro ochucení kožení a bylinky, česnek, cibuli ... atd. Každému podle chuti, že. Ale pozor - tím, co způsobuje problémy s krevním tlakem atd...atd je sodík; ne probůh ten kovový prvek, to byste se asi divili, kdybyste ho kousek spolkli - ale jeho kationty. Podívejte se třeba na složení minerálek, budete se divit. A co třeba takové "chuťovčičky" servírované k večernímu posezení s přáteli (v g NaCl na 100 g poživatiny): zelené olivy 2,1g, černé olivy 3,2 g, slané preclíky 1,7 g, nakládané okurky 0,96 g, tavený sýr 1,26 g, šunka 0,96-1,4 g, ... atd. 

Od původních úvah o brambůrkách jsme se dostali k nebezpečně nasoleným olivám, ale to snad ani tak nevadí - nebezpečí číhá všude. A většinou čím větší, tím laskavější tvář má na první pohled. Ale je nejvyšší čas si to celé trochu shrnout. Víme tedy, že reklamami propagované dobrůstky k posezení u televize jsou kalorické, tučné a přesolené. Víme, že nám to škodí. Přesto jsou všude sugestivní reklamy na toto a podobné zboží. A kdo by odolal. Při úrovni informací servírovaných v TV mozek zakrní a smysly musí být v rovnováze. Takže zrak tupě zírá na obrazovku, chuť je uspokojena slanou chutí mastných lupínků, sluch libě vnímá křupání, čich vůni (ehm, žluklého oleje?) ... jen ten hmat tiše trpí, protože vnímá tucty drobečků podřizujících se zemské gravitaci - zítra se bude luxovat. Ale i tak jsou skoro všichni spokojeni. Vaše chuťové buňky budou mít pro tuto chvíli posvícení. S jistým časovým posunem vstoupíte do okruhu klientely toho obrovského byznysu zabývajícího se hubnutím - od posiloven až po svalová elektrošoková dráždidla umožňující hubnutí ve spánku a třeba i po ty slavné výtažky z ananasu. Lékař z vás bude mít radost - navždy již budete mít starosti s krevním tlakem, stanete se odběratelem nákladných syntetických léků proti hypertenzi, které poškodí vaše ... abyste museli brát ... na ... no a tak dále a tak dále. Řekněte, není to začarovaný kruh? Co lidí a profesí se přiživí na vašem sáčku brambůrků...


Zpět k Mostu ?

JL