wz

Neukázněná úvaha uhlíková

Tak jsem si pokojně sháněl zprávičky na příští den pro Most ... Najednou mě zaujal článeček publikovaný na stránkách EcoMonitoru; je nazván Britové začínají plánovat dovolenou ekologičtěji. To mě opravdu zaujalo ...  Jde tady zhruba o toto:

Každý rok na začátku léta zaplaví britské rodiny letiště. Nejnovější výzkumy ale ukazují, že se tento trend začíná měnit. Rekreanti stále více jezdí na prázdniny autem, a to kvůli dopadu letecké dopravy na životní prostředí, napsal deník Independent.

Pětina Britů plánuje na toto léto dovolenou autem v Británii a 11 procent zamýšlí jet autem do Evropy, zjistil výzkum agentury YouGov pro organizaci AA. Lloyd East, ředitel divize osobních půjček v AA, uvedl, že lidé nakupují auta a plánují cesty s ohledem na svou uhlíkovou stopu.      

Lidi se nechají zřejmě silně zblbnout .... i s tou uhlíkovou stopou .... Počítejme spolu.

Letadlo Boeing 747-400 pro 568 cestujících spotřebuje v průměru 10 l leteckého petroleje na kilometr.

Kalkulujme cestu na dovolenou ... řekněme 1 000 km tam a totéž zpět ...  Takže ten Boeing by spotřeboval 2 000 x 10 = 20 000 litrů kerosinu.

No a teď si rozdělme těch 568 lidí do aut ... řekněme po čtyřech do jednoho. To bude 142 aut.
Zkusme vzít průměrnou spotřebu 7,5 l / 100 km .... takže jedno auto na 2 000 km spotřebuje 150 litrů pohonných hmot ... a 142 aut pak 21 300 litrů (při třech lidech v autě by to bylo 28 500 litrů).

Ještě dodatečně ... moje Kamarádka Zdenka, pro kterou čísla nemají tajemství, mě správně upozornila, že realitě podobnější by bylo, kdybych lidi do aut rozdělil tak, že třetina aut by jela se čtyřmi lidmi, ve třetině aut by jely rodiny tříčlenné a ve třetině aut jen páry ... No tak to ještě zkusme takto .... pak to vyjde přibližně na 189 automobilů ... a tedy pohonných hmot celkem 28 350 litrů. No ... vlastně to odpovídá tomu průměru tři na auto, jen distribuce pasažérů je jiná.

Vážení Globalizátoři ... prostě mi to tak vychází. Letadlo spotřebuje méně. Jistěže je to odhad hrubý a dalo by se mu vytknout kde co .... můžete třeba tvrdit, že zrovna vaše auto žere méně ... ale berme to jako ve fyzice nebo chemii ... budiž toto přijato jako "ideální podmínky".

Když do toho ale zakalkulujeme realitu ... vyjde to ještě hůř.

Já vám řeknu - jako občan Spojeného království bych teda do Evropy autem nejezdil. Mně docela stačí denní dojíždění z Brandejsa do Prahy ...

Ve jménu nového náboženství Globálních Oteplovačů ... dějí se divné věci na tomto světě.

Když si tak představíte na jedné straně čtyři turbíny Boeingu krmené kerosinem, který spalují po startu již v optimálním a počítači hlídaném režimu ... A n straně druhé motory těch 142 automobilů ... chvíli pracujících tak a chvíli tak, jak kolony dovolí ... energie v palivu obsažená chvíli uvádí tunové hmoty do pohybu a chvíli se maří v brzdách ...

A co se uhlíkové stopy týče ... skoro bych troufl tvrdit, že horší je trochu jiná stopa - i když rovněž na bázi uhlíku ... Všude se vršící hromady pohozených PET láhví a nevratných obalů z plastických hmot, igelitové tašky vlající ve větvích stromů a pneumatiky povalující se kolem silnic. ... zvláště po dovolených. A až se lidstvo jednou vlastní blbostí vyhubí, obsah oxidu uhličitého v ovzduší se normalizuje .... ale ty láhve, tašky a pneumatiky tu budou i potom..

Jestli ono to ale není trochu jinak .... Automobilkám se právě teď vede moooc dobře ... zvyšují výrobu ... a chtějí víc ... a ještě víc ...  A co třeba ve jménu Velkého Oxidu Uhličitého tak trochu převálcovat letectví? Přece si nikdo netroufne brojit proti celosvětové církvi Globálního Oteplování ....

Mimochodem, těch aut je už tolik, že by pan Neruda zajásal a nepsal by už o slamníku, ale "Kam s nimi" ... Ale ono to půjde .... až se jednou povrch Země automobily zcela pokryje, vyřešíme to jednoduše - prostě na něj hodíme patro ...


JL

zpět na Úvahy a zamyšlení

 

Zpět k Mostu ?