wz

Lednové deprese ...

Deprese podle vědců ...

Pondělek 23.ledna byl podle "odborníků" tím nejdepresivnějším dnem roku. K takovému závěru prý dospěli ve své studii vědci na Waleské univerzitě v Cardiffu (Velká Británie). Jejich teorie vychází ze  šestice stresujících faktorů:

Uvedenou šestici faktorů prý výzkumníci přepsali do složité matematické rovnice (bohužel není nikde zveřejněna - stálo by za to ji vidět). No a ta prý  ukazuje, že pondělí ležící nejblíže 24. lednu je tím nejdepresivnějším dnem v roce.

Tak psaly sdělovací prostředky a bečely rozhlasové stanice - a lidé si už chystali provazy a zkoušeli sílu mrazem prokřehlých větví - "neboť není nic trapnějšího než když se větev ta ulomí a místo aby člověka oběsila, tak ho praští do hlavy a je stejně mrtvej" - praví Pepa Dvořák coby Poutník v Semaforském zpracování Kytice v baladě Bludička ...

Deprese reálně zdravotnické ...

Nezávisle na prognózách vědců, odborníků na depku, se člověka zmocňují depresivní pocity a záchvaty bezmocného vzteku při pohledu na titulky novin a jiných stránek s informacemi. V Brandýse nad Labem nám vychází Polabský týdeník TOK - České nezávislé noviny středního Polabí ... Při pohledu na první stránku čísla 3 z ledna 2006 to leckým zacloumá vztekem. První palcový titulek - dokonce v barvách vyvedený zní: Boj o brandýskou nemocnici pokračuje. A k tomu je podtitul - Brandýská nemocnice - personál pracuje na plný výkon, její budoucnost je však stále nejistá.

Jde tam o to, že "situaci v nemocnici přijel 16. ledna monitorovat hejtman Středočeského kraje .... " atd. A pak se tu rozebírají ekonomické vztahy ... prostě Brandýs je moc levný - operace žlučníku tu stojí 12 000 Kč, zatímco v Čáslavi 16 000,-  a v Praze většinou kolem 30 000,-. Článek končí optimisticky (?) - ... středočeský hejtman řekl: " V návrhu poslance Krákory a Filipa se nepočítá s napojením brandýské nemocnice na systém zdravotního pojištění. To by de facto znamenalo fyzickou likvidaci tohoto zařízení, což my nehodláme dopustit.

Nevím, kdo jsou pánové Krákora a Filip, ale asi zase nějací tvorové opojení mocí a posedlí rolí likvidátora ve jménu tržního hospodářství. Nemá se to, přát lidem špatné věci - ale malou karmickou zátěž si tu dovolím - přál bych těm dvěma (a ostatním, kdo mají podobné názory), aby je v Brandýse chytil parádní žlučníkový záchvat a vezli je pak po těch našich rozmlácených okreskách někam do Mladé Boleslavi nebo do Kolína, kde si ty jejich žlučníkové kameny dokázali vydražit víc.

Brandýská nemocnice není nijak zvlášť velká a ani není třeba na špici co do vybavení. Ale těch 15 000 obyvatel Brandýsa a Boleslavi plus tisíce dalších v okolních obcích jsou rádi, že tu je a když je ouvej, tak mají kam jít. Posuzovat její existenci z ekonomických hledisek je zločin proti lidskosti. Chaos v našem zdravotnictví - a troufám si napsat přímo bordel - dokumentuje s plnou vahou to, že se za pouhé jedno volební období vystřídala již trojice ministrů - a to co kdysi fungovalo alespoň částečně, tak to nyní je na pokraji kolapsu a katastrofy. Jenže ti naši slavní politici a jim podobní si snad představují, že hrají nějakou tu stolní hru - prohrají, složí figurky a půjdou spokojené spát. Ale tady se nehraje s figurkami, vážení poslanci, manažeři, VIP a jiní co si myslíte, že jste něco více než lidé. Tady jde o živé lidi. A nemoc se nevyhne nikomu - a co je nejzajímavější, nedá se zažehnat ani výší vašich platů? račte si to uvědomit.

Stačí si představit, že se brandýská nemocnice "odstaví". V tu chvíli se její zařízení rozkrade, než by kdokoliv stačil říci "obuvník" - nebo třeba vytuneluje, to je fuk, ale bude nevratně fuč. Pak třeba přijde "rozumný" ministr "rozumné vlády" (já vím, že je to sci-fi, ale je třeba uvažovat každou pozitivní maličkost) - bude třeba i chtít napravit blázinec zanechaný jeho předchůdci - ale už to nepůjde, protože nebude co křísit k životu.

Deprese reálné železniční ...

Podobná situace je tu s naší železniční tratí. Je to sice "lokálka", ale funguje již hodně přes sto let. Dříve trať 7d, nyní 074 - Čelákovice - Brandýs nad Labem - Neratovice (některé spoje do Mochova). I tady motoráčky jezdí z posledních sil. Titulek z TOKu: Zastánci zrušení trati převažují.

Čtyřista třicet lidí by přivítalo zrušení železniční trati a nahrazení vlaků autobusy. Pro dráhu je nyní jen 360 hlasujících. Chudák mašinka ... ona nemůže za to, co zase s dráhami dokázali udělat naši hlavouni. A ti hlasující si nevidí ani na špičku nosu. Vadí jim ta jedna kolej snad nějak osobně?

Jistě, autobus je doveze blíže k jejich cíli, nemusí tolik hýbat nohama a dostanou se rychleji ke svým televizorům a pivu s křupkami. Krize v těžbě ropy jsou jen nevýrazné zprávy někde v nějakých ekologicky nebo "alternativně" laděných plátcích. Tak proč si dělat starosti. Nějak bude - po nás potopa. Ale jednou třeba ta nafta prostě nebude - nebo bude tak drahá, že nádrže autobusů začnou vysychat. Pak by se ta kolej třeba hodila - ale ona už tu nebude stejně tak, jak se to stalo s několika vlečkami do vytunelovaných továren. Prostě až jednou rozum zavelí, že zboží i lidi lze přepravovat levněji a proč to nenapsat - i ekologicky, nebude čím a na čem.

Při tom by jistě šlo učinit železniční dopravu atraktivnější. Zastavit to nesmyslné zdražování, co odradilo spoustu i těch dosud věrných a orientovat se nejen na lukrativní expresní spoje - ale na lidi, pro které kdysi ta krásná síť železnic vznikala.

Lidi, mějte rozum, doku je čas. Bourat a ničit ve jménu ekonomických vztahů a tržního hospodářství dokáže každej blbec, co si říká manažer. Ale postavit to pak jedno zpátky už dokáže těžko ... A život je něco, co se prostě nedá popisovat jen ekonomickými zákonitostmi - co vlastně ani žádné zákonitosti nejsou.


JL

zpět na Úvahy a zamyšlení

 

Zpět k Mostu ?

 

 

 

 

 

.