wz

Mnoho kruháků, cyklistova smrt

Tento poněkud neobvyklý titulek by měl být výzvou k zamyšlení nad jedním dost vážným problémem. Jde o vztah řidičů motorových vozidel a cyklistů v jistém specifickém případě - na kruhových objezdech.

V naší republice v poslední době vzniká spousta kruhových objezdů. Nová vyhláška, která v mnoha ohledech stojí za starou bačkoru, upravuje znamení o změně směru jízdy po kruhovém objezdu - když na okruh vjíždím, neblikám - když sjíždím, blinkr dám. To už asi víme celkem všichni a řídíme se tím ... většinou.

Cyklista je zvláštní tvor. Pohybuje se po vozovkách mezi motorovými vozidly rychlostí řádově v desítkách km/h a přitom nemusí vlastně znát dopravní předpisy. Žádný řidičák nepotřebuje, ale jezdí. Což mu může být ke škodě - ale paradoxně v tomto případě, pokud se nechá vést selským rozumem, i ku prospěchu.

Vrátím se o pár dní zpět. S kamarádem Jardou jme byli pár dnů v Českém ráji, ubytováni v jinak velmi pěkném městě Turnově. Jezdíme tam už několik let na "pánskou jízdu" a na kolách se touláme po tom krásném kraji. Ovšem při výjezdu směrem na Valdštejn a Hrubou Skálu (a také při návratu) na nás číhala téměř smrtonosná past - kruhový objezd na dolním náměstí před Baťou a další kruhový objezd u židovského hřbitova. Proč past? Pokud na kruhák vjedete a nejbližším výjezdem ho opustíte, je vše v pořádku. Pokud ale potřebujete opsat půlkruh nebo dokonce třičtvrtěkruh, visí váš život na vlásku. Spěchající odbočující řidiči vás jaksi neberou na vědomí - i když neukazujete, že chcete odbočit - a mnohdy brzdí až když vás vidí pár centimetrů před blatníkem. Mohu říci, že to je pěkně ošklivý pocit ...

V zájmu přežití jsme to tedy řešili oba nestandardně a samozřejmě v rozporu s vyhláškou. Jarda objížděl kruháky po chodníku a přechodech pro chodce,  a já jsem mával levou rukou jako zběsilý, že jaksi ještě nehodlám odbočit, ale naopak dále kroužit. Trochu to pomohlo. Jenže motorista mívá často příliš velký náměr a blízkého cyklistu prostě nevidí - sleduje příliš vzdálené cíle.

Hmmmm .... tak co s tím uděláme? Kromě zbudování samostatných cyklotras mě nic lepšího nenapadá. Škoda, že se na ně nemyslí již teď, při budování nových vozovek. Tak třeba zrovna v tom Turnově se zmiňovaná komunikace budovala vloni - a možná, že by se pro pruh určený cyklistům našlo místo.

Jinak nám nezbude opravdu nic jiného než mávat rukama jako větrný mlýn, abychom řidiče upozornili, že není na silnici sám.  Za což ovšem můžeme dostat pokutu, protože znamení vlevo se tam dávat nesmí. 


JL

zpět na Úvahy a zamyšlení

 

Zpět k Mostu ?