wz

Vepřín na cestách

Jo, tak nějak si připadám čím dál tím více, den co den, každý večer když jedu domů z práce. Z Krče do Brandýsa nad Labem jedu celou cestu po šesti- a čtyřproudových komunikacích (říká se tomu, tuším, Jižní spojka). Ale co tam se večer (řekněme kolem 18 hodiny) odehrává, tomu já říkám už ne jízda, ale boj o přežití. Předem říkám, že jako řidič určitě nemám svatozář a že mi osmdesátka na komunikaci rychlostního typu, navíc ze všech stran celkem oddělené od okolního světa, přijde jako nehorázná pitomost. Jeden čas tam byla povolená stovka, tedy od štěrboholského OBI ve směru na Černý Most, ale tu pak sundali. Nechápu to - kdybych se zeptal, tak by to asi zdůvodnili tím, že když je tam 100, jezdí se 120 a když tam dají 80, stejně se jezdí 100  (a více). Moudré řešení - co zkusit oživit praporkový zákon z dávné Anglie?

Asi mám smůlu, že všichni podnikatelé kolem šesté večer spěchají na večeři. Nebo na nákup. Nebo na poradu. Ale spíš mi to připadá jako boj o prestiž, léčení pocitu méněcennosti, vybíjení emocí ... atd, ale psycholog nejsem, tak toho raději nechám. Přijde mi, že skok z průměrné Škody 100 s výkonem něco nad 40 koní na auta s výkonem mnohem více než dvojnásobným našinci nějak nedokázali rozdýchat. Kdo má víc koní pod kapotou, je více člověkem. Ale teď už bych měl konečně napsat, proč se tu takhle rozčiluji a píšu věci, které každý asi ví sám moc dobře. Včera, tedy 14. října 2004 jsem byl mírně řečeno v šoku. Jel jsem něco po té šesté domů a celkem bez problému se dostal za zatáčku vedoucí na most, který kříží údolí nad nádražím Praha-Běchovice. Já jel kolem 90, spíš ke stovce, konec omezení už byl na dohled. V "rychlejším" pruhu kdosi zřejmě více spěchal a jel tedy rychleji - tak o 20-30 km/h, odhadl bych to. Nicméně zezadu se přiřítila dvojice světel - a dotyčný zřejmě nechtěl mařit čas a opotřebovávat brzdy, tak se prosmýkl na levou (!!!) krajnici k betonovému předělu obou mostovek. A předjel nás oba. A hezky rychle. Dobytek - jinak to nemohu nazvat (promiňte, zviřátka). Byl to velký kombík zahraniční provenience, barvy do modrozelena, řekl bych. Značka začínala ALB, více jsem nestačil přečíst. Měl kliku, stihl to ještě po asfaltu, o pár metrů dál, na konci mostu, je ve stejných místech trávník. Pak se přiřítila stejným způsobem červená Octavie a ti dva se začali honit. O kus dále se pan Závodník zřejmě náhle rozhodl, že si musí nutně nakoupit na Černém mostě a švihl to napříč všemi pruhy rovnou do výjezdního esíčka, odbočovací pruh zcela ignorujíc; bez blinkru samozřejmě.

Ono se to vůbec stalo módou, předjíždět cestou-necestou, když řádný jízdní pruh blokuje trouba jedoucí pomalu (rozuměj - "zhruba" podle vyhlášky). Onehdy jsem stál na křižovatce ulic U plynárny a Chodovská (protože Jižní spojka nehnutě stála) a pokračoval na Zahradní město. Rozsvítila se zelená a kolona se rozjela. Já byl třetí. Vtom se z pravého proudu, kde bylo volno (ale jen k odbočení) vyřítil nějaký chytrák s "velkým" autem a že nás všechny předjede. Jenže ona ta dnešní auta slušně už akcelerují skoro všechna, tak jsme se rozjeli všichni. Onen dobrák by nepřežil, kdyby musel zpomalit a žadonit, aby ho někdo pustil - i když tam neměl co dělat. Ale on to vyřešil jinak. Prudce přidal a všechny nás předjel. Vpravo, po krajnici, jen oblaka prachu zůstala. Občas mám opravdu pocit, že vypustili pro obveselení obyvatele nějakého prasečáku a posadili je po krátkém zácviku do aut, aby se lidé nenudili a přestali nadávat na politiku.

Říkám si, že budu vozit na sedadle vedle sebe připravený foťák. Časem by mohla vzniknout zajímavá galerie obludností. A to mě přivádí k myšlence, proč by tohle nemohla dělat i naše policie? Těch pár set litrů benzínu by se jistě našlo, utrácí se z větší krávoviny. Civilně vypadající auto vybavit kamerou a záznamovým zařízením a prostě jezdit a dívat se a filmovat. To by bylo síto na řidiče a ne ty radary postavené ne rovných a přehledných úsecích dálnic. Kdo se chová jako dobytek ve všedním provozu a spoléhá na své umění a ohleduplnost a slušnost ostatních, to je potenciální viník nehody a ne ten, kdo jede na rovné dálnici místo 130 třeba 160. Onen člověk může sice skvěle řídit a mít rychlé a silné auto a obvykle štěstí - jenže najednou ho může štěstí opustit a třeba zrovna vás spolu s ním, když vám zkříží cestu.

Smůla je, že spousta lidí jezdí slušně, ale svět nás posuzuje podle těch bezohledných "nadlidí". A je také vidět, jak se pak chovají oni u nás. Zvláště vozy s MPZ "D" si tu počínají, jako kdyby jejich majitelé jezdili někde kolem domorodých vesnic v Kongu. Doma by se v obci báli jet 50,001 km/h, ale tady, když vidí že se tu jezdí jak kdo chce - proč si také nezalumpačit? Ono to může být snad i tím, že tihle řidiči ještě nedávno měli vzadu na svém Trabi značku DDR a teď nám to přijeli ukázat ...

Stále tu teď straší vidina bodového systému pro řidiče. Ale bude krutě nespravedlivé, jestli člověk přijde o řidičák jen proto, že ho třikrát chytí na dálnici v místě, kde jen tak pro tento účel sklopí tu a tam omezující značky. A grázlové se budou prohánět dál, protože tohle není opravdu to pravé síto.


JL

zpět na Úvahy a zamyšlení

 

Zpět k Mostu ?