wz

Majáček s černým přerušovaným světlem

... Od 1.1. 2011 musí být všechny pohřební vozy povinně vybaveny majáčkem s přerušovaným světlem barvy černé. Neuposlechnutí nebo zneužití tohoto znamení bude trestáno pokutou do 20 000 Kč a odebráním 5 bodů z konta řidiče ...

... Kdo zahyne při dopravní nehodě způsobené vlastní vinou, bude potrestám odnětím 8 bodů z konta řidiče a zákazem činnosti na dobu až dvou let ...

To jsou pitomosti, což? Nojo, ale protože to píšu já. Teď si představte, že takováto nařízení by byla prezentována v televizních zprávách a potvrzena ve webových mainstreamových médiích ... no to přece musí být pravda, když to říkají TAM ...

Budu se asi trochu opakovat, ale mám dojem (vy ne?) že se tu s námi děje taková společenská hra. Naši zákonodárci si občas sednou, otevřou nějaké ty lahvinky, a při tom vymýšlejí pitomosti. A soutěží o to, komu se s vážnou tváří podaří protlačit větší nesmysl do zákonů a nařízení. A a to pak časem zase s velkou slávou zruší a jsou za úplné jedničky. No jinak by se přece nemohly přijímat zákony s tím, že ještě před jejich definitivním schválením je všude plno informací o tom, že jsou tam chyby a už se připravuje novela, která se je pokusí odstranit. Ale to jsem nechtěl psát ... já bych o tomhle nejraději nepsal vůbec (jsou tu přece kytičky, zvířata, studánky ...), ale co můžu dělat, když mě už úplně svrbí ruka ...

Proto bych se nedivil, kdyby i ten černý majáček někdo vymyslel. Honem by se vytvořil Výzkumný ústav aplikované silniční chromologie ... tam by zkoumali černou barvu a v duchu TV reklam ji dělali černější a černější ... ale jak to provést s tím, aby funebrální maják svítil černě? Pak by na to někdo přišel. Úplně normální maják by se opatřil takovým tím sklem, co zvenku vypadá černě, ale zevnitř je průhledné. Pak by se dovnitř dal normální blikající zdroj bílého světla ... a hotovo! Tak trochu v duchu učení Járy Cimrmana by se stav, kdy by svítilo bílé světlo, prohlásil ze zákona za tmu a ten stav, kdy nesvítí nic a majáček je vizuálně černý,  za světlo černé barvy ... a bylo by vymalováno. Vlastně by to byla taková analogie fotografickému postupu negativ - pozitiv; žádné čáry.

Takhle daleko ještě nejsme, ale už se tam blížíme. Jinak není možné vymýšlet takové kraviny, jako jsou teď ve vzduchu s tím označováním silničních radarů provozovaných městskou policií. No já nevím, ale připadá mi to, jako kdyby se z pouličních rozhlasových tlampačů ozývalo tu a tam - "Prosíme všechny lupiče a kasaře, aby ukončili svou činnost, touto čtvrtí právě prochází obecní policajt ... ". A po chvíli ... "Děkujeme za pozornost, můžete pokračovat".

Proč vlastně městská policie musí radar označit a státní policie nikoliv? Zřejmě pro zachování dobrých sousedských vztahů v obci. Nepozorný přespolní řidič ať si zaplatí ... a my se tu budeme mít rádi, neb si dáme pozor. Nebo to snad někdo chápe?

Mám radary rád jako každý jiný řidič ... ale na druhou stranu je fakt, že spousta lidí jezdí čím dál víc jako dobytek. Denně jezdím v Praze po Jižní spojce. K čemu jsou tam ty měřené úseky, když tam skoro každý jede předpisově a hned za koncovou cedulí měřeného úseku hodí cihlu na plyn, až nebohé auto vyskočí leknutím do vzduchu ... Projíždím tam ráno kolem šesté a večer zhruba také v šest, tedy celkem v silném provozu, ale že bych tam státní policii někdy viděl něco kontrolovat ...

Další věc jsou ty tahanice o výbavu aut. Když zaprší, s láskou vzpomínám na toho pitomce, co zrušil povinnost mít na autě zadní zástěrky. Nevím, co ho k tomu vedlo - ale za to rozhodnutí mu budiž nehynoucí dík. Nebo že by to byl důmyslný tah lobby prodávající ty předražené kapaliny do ostřikovačů?

Povinnost vozit v autě hasicí přístroj ... no KristePane, včera bylo pozdě. Lidi si ověšují auta cingrlaty jako vánoční stromky, tak proč tam pro změnu jednou nepořídit něco užitečného. Nikde není psáno, že každý majitel auta musí být vycvičeným hasičem. Ale může nastat situace, kdy se bude rozhodovat o životě a smrti - nebo v lepším případě o zmrzačení  - a  pak může být hasičák tím zrníčkem na misce vah, rozhodujícím o bytí a nebytí. Nemohu se zbavit dojmu, že tu zase nehovoří rozum, ale stranická řevnivost. Když jedno za čas vzejde nějaký užitečný návrh podporovaný stranou A, pak strana B zahrozí ukazovákem - ne, ne, ne - to NAŠE strana nepřipustí (když to sama nenavrhla). A už jsou z toho tahanice o prestiž a kariéru ... a dobrá myšlenka tiše zmírá zadupaná v koutě. Ale odpůrci hasicích přístrojů - zkuste si udělat experiment. Zapalte si plynový sporák a držte nad plamenem ruku ... schválně, jak dlouho to vydržíte? Však nikdo nikoho hasit přímo nenutí, ale horší je případ, kdyby někdo hasit chtěl a neměl čím. Ach jo ...

Další věc, co mě popouzí, je licitování s myšlenkou zrušit povinnost mít náhradní kolo a sadu žárovek. Taková do nebe volající pitomost ... Ano, nikdo po vás nemůže chtít, abyste si píchlé kolo vyměnil sám ... ale hlavně musí být CO vyměnit. Auto s prázdným kolem se stane pořádnou překážkou - dokonce smrtelným nebezpečím. Je vždycky pravděpodobné, že někdo pojede kolem, kdo vám kolo pomůže vyměnit - ale když to kolo nebude k dispozici, co potom, moudří pánové Tam Nahoře, co s tím uděláte? To auto bude někde stát nepohyblivé ... celé hodiny ... i kdyby jeho majitel zavolal telefonem pomoc.  Bude snad večer projíždět buldozer a odstavená auta nahrnovat do pojídného lisu a likvidovat?

S těmi žárovkami to samé. Zatím ... než žárovky jako takové EU zakáže ... Ale dosud je používá většina automobilů. A když praskne třeba jedna žárovka v koncovém světle, bude pak bezpečnost a život spousty lidí záviset na tom jediném zbývajícím žhnoucím vlákénku. Párkrát se mi už stalo, že jsem na dálnici v noci dojel za auto, které mělo vzadu dobu temna ... nic příjemného, v té rychlosti. A zase - auto nesplňující regule o předepsaném osvětlení nemůže pokračovat ... tak se odstaví a stane se překážkou ... neosvětlenou ... jak geniální.

Dovedu si představit, kdyby se to stalo a rezerva nadále být nemusela. Automobilky samozřejmě přestanou páté kolo do nových aut dodávat, žárovky jakbysmet. Nebude pro rezervu prostor a uchycení a tak opatrný řidič bude mít náhradní kolo volně pohozené v kufru, takže mu při nejbližším prudkém zabrzdění urazí hlavu. Achjooo ...

Nějak nechápu, proč se s mrtvolami v silničním provozu pohazuje ve jménu statistiky jako masem u řezníka. Vloni touto dobou 18 mrtvých, letos jen 16, můžu to tak nechat? Skvělý úspěch našich politiků ... o dva mrtvé méně. Hmmm ... ale lze snad považovat za úspěch, že jsou vůbec nějací mrtví (a zranění samozřejmě). Jsou (byli) to přece lidi jako my ... Pořád se operuje s důsledky nehod, ale proč se skoro mlčí o příčinách? Co vede lidi k tomu, aby se za volantem auta chovali jako děti na autodromu u Matěje? Obávám se, že dokud se tohle nevyřeší, nevyřeší se vůbec nic - i kdyby byl radar na každém rohu.  Silný osobní automobil nabízí totiž vítanou možnost moci si sebevědomí zakoupit ... A uťápnutý úředníček nebo podpantofelní neduživý mužík se rozhodne - teď vám ukážu, kdo je tu pánem...

Pořád si myslím, že otázka vybavit auta elektronickým tachografem, který by zachycoval určitý úsek cesty, by nebyl v dnešní době vůbec problém. A pak by stačilo při silniční kontrole prostě vzít záznam a porovnat skutečný stav s tím, jak by  to mělo vypadat "podle předpisů".  A kdyby tam byl zachycen úsek delší - klidně třeba 50 nebo 100 km, dal by se získat i komplexní obraz o osobě řidiče ...


JL

zpět na Úvahy a zamyšlení

 

Zpět k Mostu ?