wz

Jak mě v prvních dnech roku 2014 zklamaly České dráhy

Stalo se dobrým zvykem nadávat na služby dvou institucí - Českých drah a České pošty. Poté, co jsem si vloni začátkem roku zvykl nechávat auto na kraji Prahy a jezdit dále přes centrum "křižujícím vlakem" linky Praha - Horní Počernice -- Strančice a poštu si nechat posílat v Praze do práce, nemohl jsem si za celý loňský rok na nic pranic stěžovat. Ale hned v prvních téměř hodinách roku 2014 České dráhy dobrý dojem pokazily velice.

V pátek 3.ledna brzy ráno jsem přijel do Počernic, v pohodě zaparkoval u nádraží a zamířil k vlaku. Je to jeho konečná stanice, vždycky tam již bývá a já si jdu sednout a čísti, hezky v klidu, pohodlí a teple. Bylo to tak vloni celý rok, ale dneska poprvé nic. Vlak tam nestál. A nic se nedělo ... až ve chvíli, kdy už spoj měl v 6:34 odjíždět na Prahu, pravil nádražní rozhlas něco v tom smyslu, že "vlak do Strančic dnes nepojede" ... prostě nepojede a šmidra. Žádné vysvětlení, žádná omluva.

Až v práci, kam jsem dorazil se značným zpožděním jsem zjistil na stránkách ČD,  že v úseku Benešov u Prahy - Strančice je namrzlé trolejové vedení a regionální doprava je omezena. Ano, chápu - námraza je prevít, ale copak cestující v Horních Počernicích nestáli 'CD alespoň za podrobnější vysvětlení a hlavně za omluvu?

No, přešel bych to mlčením - stane se... Ale den ještě neskončil. Ještě je potřeba se dostat domů.

Odpolední spoj Strančice - Horní Počernice, vlak č. 9128, má z Prahy hl.n. odjíždět v 16:16. Byl jsem na nádraží pár minut před 16 hod, rád pozoruji nádražní ruch, takže si "dopřávám" chvíli času navíc. Spousta vlaků měla zpoždění, tak jsem sledoval tabuli s odjezdy, zda mi to skutečně pojede z nástupiště 7S, jako obvykle.

Na tabuli naskakovaly vlaky jeden po druhém ... když tam byly spoje odjíždějící kolem 16:10, už jsem zpozorněl. Jak mám odposlechnuto, sedmé nástupiště je mizi kolejemi č. 30 a č.32. Na koleji 30 stál zpožděný rychlík do Chebu a na jižním konci koleje 32 rychlík do Českých Budějovic, rovněž zpožděný. Asi jeden z nich odjede a můj vlak od Strančic přijede na jeho místo, myslel jsem si. Nemohl jsem se mýlit více ... Na tabuli s odjezdy naskočily vlaky odjíždějící po 16:20 a ten "můj" v 16:16 nikde ... Naklusal jsem do podchodu a koukal na tabule u 5. a 6. nástupiště - vlak do Horních Počernic někdy bývá přistaven a tam - ale nikde nic.

Pak už bylo půl páté a já se smířil s tím, že vlak se nekoná. Ale záhadou bylo, proč o něm neinformovaly nejen odjezdové tabule, ale ani nádražní rozhlas, který jsem bedlivě sledoval celou dobu. Zpoždění člověk pochopí - ale že vlak je prostě ignorován, to je opravdu prapodivné.

Tak jsem si řekl, že půjdu na Masarykovo nádraží a pojedu Kolíňákem nebo co tam bude. Cestou jsem zašel do informací, abych se přeptal, co se s vlakem vlastně stalo. Dívčina u okénka neměla vlak také v odjezdech, tak kamsi telefonovala. Pak pravila, že  "na dopravě" jí řekli, že vlak 9128 odjel ze 7. nástupiště jako obvykle přesně na čas.

Tiše jsem se podivil a nahlas pravil, že jsem tam celou dobu stál a obě koleje byly obsazené, čili vlak tam nemohl být ani projet. Ale nemělo cenu slečnu dál trápit, neb to bylo evidentně bezvýchodné. Ona za to nemohla. Křesťansky jsem pozdravil a odešel.

Na Masarykově n. byl připraven k odjezdu vlak na Kolín, ale přes Český Brod. Lepší než někde postávat ... jel jsem s ním tedy tu jednu stanici do Libně a pak busem do Vysočan - abych si trochu cestu zpestřil. Ve Vysočanech jsem trochu předehnal můj další spoj na Počernice - i ptal jsem se výpravčího, zda vlak 9128 opravdu tudy projel tak, jak mu káže jízdní řád. On říkal, že projet musel, neb před chvílí se vracel z Počernic, ale že přebíral službu teď v 17 hodin, tak že se podívá. Za chvíli přišel - a že jsem měl pravdu. Že zmíněný vlak přijel na Hlavní nádraží s velkým zpožděním, vysypal tam lidi a do Počernic pokračoval narychlo bez cestujících, jako tzv. soupravový vlak. Je to taková analogie tramvaje, co "zatahuje" a jede bez lidí směrem do vozovny.

Takže záhada se vyřešila. Vlak v 16:16 nebyl neviditelný ani skrytě neprojel pod nádražím tunelem metra. Jak jsem říkal - to zpoždění člověk pochopí a toleruje, chybičky se stávají všude. Co ale nepochopím je snaha z člověka dělat blbce a snažit se mu namluvit, že vlak odjel na čas, když v té době byl ještě někde před Prahou. Myslím, že taková věc by se stát neměla a zvláště ne na mezinárodní vlakové stanici a tak velkém nádraží, jakým Praha-hlavní beze sporu je. Člověk pak ztratí důvěru a bude posuzovat všechno na příště s pořádnou rezervou.

A do třetice všeho dobrého ... zrovna na Tři krále ...

V pondělí ráno můj obvyklý vlak odjíždějící na Prahu v 6:34 v Horních Počernicích opět nestál, tak jsem již při příchodu k nádraží začal tušit .... "Na tři krále, o průšvih dále ...". Nad nádražními prostorami zaznělo lakonické hlášení - "Vlak na Strančice dnes nepojede, neb byl odřeknut".

Nebýt toho, že jsem se před chviličkou ptal sám výpravčího, so se děje, že tu vlak není, nevěděl bych ani, že důvodem odřeknutí je, že "... jim tam něco spadlo na trať". Na otázku, jestli vůbec ještě bude někdy tento spoj jezdit, jsem naštěstí obdržel odpověď, že bude. Snad ... (to dodávám já).

Na stránkách ČD je opět tato událost podchycena a jako důvod se udává - námraza na troleji. Copak ještě nikdy nezažily ČD zimu a mráz? Námraza ... v každé příručce pro strojvedoucí píšou, že elektrická lokomotiva používá zadní sběrač - neboť kdyby to bylo obráceně a přední se utrhl, poškodil by i ten zadní a měli by po ptákách úplně. Přední sběrač se prý má používat jen když se převážejí auta nebo něco podobného, aby na ně nepadaly okuje vznikající jiskřením. A oba sběrače se mají zdvihnout právě při námraze - aby ten přední drhnul led a zadní bral proud z čisté troleje. Tak kde je problém?

Podle stránek ČD dálkové spoje  jezdily bez omezení, ale osobní vlaky v úseku Benešov - Strančice byly odřeknuty. Jezdí snad rychlíky na tužkové baterie či co? Kdyby třeba pod vahou ledu  prasklo trolejové vedení, nejezdily by žádné vlaky s elektrickou trakcí. Snad by bylo lepší uvést nějaké rozumnější vysvětlení. A to ještě není zima ani nejsme na Vysočině. Co se bude dít, až bude opravdu mrznout a namrzat?

Tak jsem zvědav, jak zas dneska pojedu domů ... Jak na Nový rok, tak po celý rok ... no tak to se asi mám na co těšit ....

 

Smutné ráno tříkrálové v Horních Počernicích - vlak nikde

Jsem zvědav, jakou dostanu odpověď na mou stížnost. Ale ono se to všechno dá vždycky zdůvodnit ve stylu "Já nic, já muzikant". Asi před rokem se stala mému známému dosti nemilá věc. Čekali jsme na nádraží Ústí nad Labem - západ na vlak a on pocítil nutnost odejít "na malou". Šel se tedy zeptat, kde tam mají WC - neb toto nebylo nikde vidět. Bylo mu odpovězeno, že tam nic takového není a že si má odskočit do blízkého podchodu pod kolejištěm, neb všichni to tak dělají.  Na mou stížnost mi 'CD odepsaly, že na zmíněném nádraží WC je, ale že je v pronájmu soukromé společnosti a tudíž nemusí být dostupné třeba v nočních hodinách, z důvodu aby ho neznečistili opilci a podobně.

Jenže - potřeba vznikla kolem 17. hodiny a bylo nám řečeno, že tam WC vůbec není. Ono je to hezký alibismus likvidovat WC a třeba i lavičky, aby tam nemohli přebývat pobudové - ale jak k tomu přijde slušný cestující, když nemá kam si sednout a kam jít na záchod? Kdysi bývala alespoň železniční policie, která dbala na pořádek. Tu ale z úsporných důvodů zrušili a svět se raději přizpůsobuje grázlům.


Vlk Samotář

Zpět na stránky Jak jde život tu i onde...

 

Zpět k Mostu ?