wz

... sám do ní padá

Město Brandýs nad Labem se vloni po dlouhé, velmi dlouhé době dočkalo dvou velkých rekonstruovaných celků. Po několika letech se konečně obě města, tvořící dvojměstí s nejdelším názvem v republice, opět spojila soustavou mostů a brandýská část se dočkala kompletní renovace náměstí.

Většina obyvatel asi čekala, že doba, kdy na náměstí probíhal archeologický průzkum a zároveň chyběl most přes hlavní koryto Labe, bude využita i k opravě Pražské ulice - to je ta, co vede přes železniční přejezd k náměstí, a je to vlastně páteřní komunikace pro průjezd do čtyř směrů - na Prahu, Mladou Boleslav, Neratovice a Čelákovice.. Je na ní potřeba nejen kompletně předělat vozovku, ale zároveň také vyměnit letitou a chatrnou potrubní síť pod ní. Logické by bývalo bylo, kdyby se to stalo v době, kdy veškerá doprava byla odvedena mimo střed města. Ale nestalo se tak.

A tak se mezi železničním přejezdem a novým náměstím, a mezi novým náměstím a novým mostem, prostírá oblast, nad kterou by zálibně zamlaskal lecjaký tankodrom. Posmíváme se bývalému socialistickému plánování, kdy se zkompletovala nějaká ulice, aby se vzápětí znovu rozkopala, neb to bylo tak v plánech, a ty byly posvátné. Ale co se děje teď ...

Já úmyslně nebudu rozebírat, "kdo za to může" - kdo za co zodpovídá a kdo nemá/nedá peníze. Prostě si tak projděme město a udělejme si obrázek očima úplně cizího člověka, který tudy projíždí a dívá se ... a diví.

 

 

Železniční přejezd byl, je a zřejmě bude prvním kamenem úrazu. Kdyby tu nebyly díry a výtluky, asi by to starousedlíky velmi znepokojilo, neb ty tu jsou od nepaměti a veškeré pokusy o flikování vozovky ... no nic moc. Tak už tu každý ze zvyku preventivně zpomalí, zakličkuje a jede dál.

 

 

Ten pravý ráj pro majitele terénních vozů začíná o pár desítek metrů níže. Tady se především naprosto kašle na dopravní předpisy. Je tu sice dopravní značka "zákaz zastavení", s uvedením výjimek pro zásobování, ale je běžným zvykem si tu zaparkovat, s autem napůl ve vozovce a napůl na chodníku, dojít pohodlně nakoupit - a ať si ostatní poradí, jak umí. A že tu jezdí docela dost autobusů, to je fakt. Tento snímek je pořízen v neděli dopoledne, ale ve všední den kolem páté tu stojí aut ... že by se ani na fotku nevešla. Ve chvíli, kdy jsem toto fotil, projížděl kolem policejní vůz, ale že tam auto stojí na zákazu a ještě k tomu na chodníku - nezájem. Kdysi dávno tu pobíhali členové obecně vysmívané PS-VB; lidé si z nich sice utahovali, ale pohodit auto na chodník si nikdo netroufl. V dnešní době se už nikdo nebojí nikoho.

 

 

Ony ty díry nevypadají na obrázcích tak hrůzostrašně jako ve skutečnosti. Ale jak tu dostává podvozek zabrat, to ví jen ten, kdo tudy musí projíždět. Před lety tu někdo prostě nalil asfalt na zanedbanou dlažbu, a od té doby tu každou zimu probíhá velké loupání pomerančů. Možná by bylo jednodušší ten asfalt dát pryč a ulici pořádně předláždit. Určitě by se to opravovalo snáze, než tohle věčné flikování asfaltovými záplatami.

 

 

Já jsem tenhle článek dlouho odkládal - člověk se za to spíše stydí - ale když týdny míjejí a je to pořád horší a horší, tak co s tím? Na Slovensku kdosi prý zažaloval příslušné činitele za vymlácený kus silnice - pro obecné ohrožení. Když si člověk představí, jak teď vypadají silnice u nás, tak by soudy nedělaly nic jiného, než řešily tyhle agendy. Nejsou peníze, nejsou peníze, slyšíme věčný nářek - tak kde tedy jsou ty peníze, co občan musí státu do nekonečna cpát ve formě daní?

 

 

Nejlépe to vystihuje ta dopravní značka níže vpravo ... ta nemá již starý známý význam "příčná stružka, hrbol" - nýbrž "polibte nám pr***". A s tou rychlostí je to komické - asi neměli už nižší číslo na skladě. Jet tady třicítkou, vymlátíte si zuby. Mělo by tam být spíše 3,0 než 30.

K tomu obrázku dole vlevo - já stojím na kraji náměstí, tady už začíná nový asfaltový koberec. Jak jede to červené auto, je vidět značka, informující svými třemi šikmými červenými pruhy, že zbývá 240 m k železničnímu přejezdu. Takže kolik může být celková délka tohoto tankodromu ... tak 400 m? A na to nejsou peníze; jenže ostuda vzniká městu, které je v tom opravdu nevinně - tato komunikace je ve správě kraje. Jenže vysvětlujte to někomu. Každý si udělá obrázek o Brandýsu jako takovém, a to značně nelichotivý.

 

 

Další past na řidiče je v zatáčce pod zámkem. Zde a v okolí je další důmyslná soustava děr, rigolů a výmolů. A jsou tu vidět flastry minulé a předminulé; je otázkou času, kdy povolí a objeví se zase krásné čerstvé díry.

 

 

Doslova šíleností, ve které je ale město zase nevinně, je městský přivaděč od R10 - z křižovatky Zápy. Tady se není kam vyhnout. A naprosto libová past na mamuty je u sjezdu z kruhového objezdu na Prahu. Ta díra by pohltila menší automobil beze zbytku. V této chvíli je nouzově zaplácnutá - ale jak je vidět, nebude to mít dlouhé trvání. Každý rok se to tu flikuje po kousíčkách. A každý rok je jasné, že to nevydrží do jara.

A teď si představte, že tu jedete za tmy, do očí vám svítí spousta protijedoucích kličkujících aut, kamionů a autobusů, za vámi a před vámi je další spousta, rovněž kličkujících aut, krajnice tu prakticky neexistují, osvětlení rovněž ne - a do toho tu ještě chodí chodci a cyklují cyklisté.

 

 

Co peněz tu všude každý rok vyletí pánu Bohu do oken tím věčným příštipkařením. A dělá si někdo starost s tím, že by se něco někomu mohlo stát nebo rozbít na autě? Řidič nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky ... to je nabubřelá úřední velevěta, která zní jako plesknutí kravince - a předem přesouvá veškerou odpovědnost za cokoliv na uživatele silnic.


Vlk Samotář

Zpět na stránky Jak jde život tu i onde...

 

Zpět k Mostu ?