wz

Zeppeliny - létající legenda

Čas od času můžeme nad svými hlavami spatřit majestátně plujícího obra – vzducholoď. V dnešní době se využívají spíše jako propagační poutače, někde i příležitostně k vyhlídkovým letům. Vzducholoď je hlavním aktérem v dobrodružném příběhu pěti pražských kluků, kteří odletí z Jubilejní výstavy v roce 1891 řiditelnou vzducholodí až na exoticky ostrov uprostřed oceánu – což je stručný děj výborného fantasticko-romantického filmu Karla Zemana Ukradená vzducholoď (1966), na motivy románu Jules Vernea.

Zlatý věk vzducholodí nastal začátkem 20.století

Prvním konstruktérem těchto létajících lodí - zeppelinů - byl hrabě Ferdinand Adolf August Heinrich von Zeppelin (8.7.1838 Constance - 8. 3. 1917 Charlottenburg). Hrabě von Zeppelin byl původně aktivní důstojník. V roce 1891 opustil jako generálporučík kavalerie vojenskou službu, a věnoval se cele projektu řiditelné vzducholodi doutníkového tvaru s pevnou konstrukcí. Touto myšlénkou se zabýval již od roku 1873, kdy se dozvěděl o nutnosti vzdušné dopravy v německém poštovnictví. Spolu se svým spolupracovníkem inženýrem Theodorem Koberem vymysleli základní konstrukci stroje: pevná hliníková kostra, hermeticky izolovaná oddělení, aerodynamický tvar, dvě kabiny a oddělené motorové gondoly.

Stavba prvního stroje byla započata roku 1899. První pokusný let LZ 1 se uskutečnil 2. července 1900. Po třetí plavbě se na další experimenty už nedostávalo peněz a vzducholoď byla rozebrána. Roku 1906 poprvé vzlétla LZ 2, o rok později LZ 3 a roku 1908 LZ 4. Ta byla již vyrobena společností Luftschiffbau-Zeppelin ve Friedrichshafenu. Stroj byl nabídnut německé armádě, ale při letu 6. srpna 1908 došlo u Echterdingenu ke katastrofě a vzducholoď shořela. Když se zdálo, že spolu se vzducholodí definitivně shořely i všechny další Zeppelinovy plány, byla zorganizována lidová sbírka, která vynesla závratnou částku šest a čtvrt milionu marek. Vývoj vzducholodí se znovu naplno rozběhl a Zeppelinův koncern se brzy stal jednou z nejsilnějších kapitálových společností v předválečném Německu.

Mezi lety 1900 až 1938 bylo postaveno 119 Zeppelinů.

Zeppeliny nad Anglií

Za první světové války sloužilo 42 zeppelinů v pozemní armádě a 72 v námořnictvu. Prováděly průzkumné lety, podílely se na bombardování Paříže i Londýna a lámaly ve vzduchu všechny rekordy: LZ 55 dosáhla výšky 7600 metrů, LZ 59 překonala trasu mezi Bulharskem a Súdánem a zpět bez mezipřistání, LZ 120 vydržel ve vzduchu bez přistání 101 hodin.

Nejslavnější éra zeppelinů spadá do let 1928 až 1937, kdy byly nasazeny do přepravy poštovních zásilek z Evropy do Ameriky. LZ 127 Graf Zeppelin a LZ 129 Hindenburg vykonaly celkem 653 letů, z toho 181 přes severní nebo jižní Atlantik. Dopravily při nich 49 tun pošty a více než 16 000 cestujících. Tehdejší Československo zeppeliny nikdy nevlastnilo.

Katastrofy zeppelinů

Tyto viditelné úspěchy byly však provázeny i četnými neúspěchy. Zeppeliny nikdy nebyly zcela bezpečné, jejich kariéru většinou ukončila nehoda nebo jiná katastrofa:

Z těchto prvních dvaceti zeppelinů dosloužilo a bylo pro opotřebování vyřazeno pouhých 6. Všechny ostatní byly zničeny při nehodách nebo civilních katastrofách. Ani v dalších letech nebyly zeppeliny ušetřeny nehodám:

A potom přišel 6. květen 1937, když se německá vzducholoď LZ 129 - Hindenburg při přistávacím manévru v americkém Lakehurstu vzňala a shořela. Ačkoliv si tato katastrofa vyžádala méně obětí než ty předchozí – zemřelo „jen“ 36 lidí – teprve po tomto neštěstí lety zeppelinů skončily. Jistou zásluhu na tom měla i ta skutečnost, že havárie byla nafilmována a proletěla ve filmových týdenících celým světem. Většiny z těchto katastrof se však již tvůrce zeppelinů naštěstí nedožil.

Zeppeliny se vrací

Od roku 2000 slaví vzducholodě v Německu senzační comeback. Zeppelin NT (Neue Technologie) je dlouhý 75 metrů, vysoký 17 m a je naplněn více jak osmi miliony litry helia. Na speciálním rámu je kabina, kormidla ve tvaru obráceného „Y“ a tři motory o výkonu 200 koňských sil - dva z nich po stranách a třetí na přídi vzducholodi pro kontrolu bočního pohybu Tento nový model - létající kolos, který může dosáhnout rychlosti až 130 km /h. se stal populárním již od prvního letu.

Vzducholoď Zeppelin NT společnosti Deutsche Zeppelin Reederei GmbH ve Friedrichshafenu vzlétá s turisty na palubě na hodinové vyhlídkové lety nad Bodamským jezerem. O lety jeví zájem i vědecké instituce. Evropská unie například financuje dva projekty určené k mapování zastavěných oblastí a k hledání pozemních min.

Muzea vzducholodí

Hrabě von Zeppelin:
 „Cokoli si umíte představit ve své fantazii, dokážete vytvořit i ve skutečnosti.


Zpět na Milníky v řece času

 

Zpět k Mostu ?

VEZA